MAŁA AKADEMIA TEATRALNA TMW


MAŁA AKADEMIA TEATRALNA TMW to seria autorskich warsztatów przygotowanych i prowadzonych przez artystów Teatru Małego Widza - aktorów, reżyserów, tancerzy, muzyków – ekspertów, doświadczonych w pracy z dziećmi. Unikalność programu Małej Akademii Teatralnej polega na tym, że każde zajęcia koncentrują się na innym aspekcie teatru, tak abyśmy mogli dotknąć wszelkich jego form i przejawów. Zaczynając od prostych etiud, poprzez teatr cieni, teatr poetycki, pantomimę, teatr tańca, po teatr improwizacji i słowa, na muzycznej, rytmicznej i wokalnej ekspresji kończąc. Oczywiście podstawowym narzędziem edukacji jest tutaj zabawa, która stanowi dla dzieci naturalną formę aktywności. Mała Akademia Teatralna TMW to dla uczestników miejsce, przestrzeń i czas na odkrywanie własnych możliwości, rozwijanie zdolności twórczych, wyobraźni, pomysłowości i wrażliwości. To także okazja do doskonalenia sztuki improwizacji, ćwiczenia dykcji i artykulacji, rozwijania poczucia rytmu,  pamięci muzycznej, słuchania i rozumienia muzyki, a także doskonalenia koordynacji ruchowej i manualnej dziecka.

 

CZAS TRWANIA: 2 miesiące (10 spotkań) w każdy czwartek od 13 października do 15 grudnia

   czwartek godz. 17:00- 18:00 grupa 5 - 6 lat

 

MIEJSCE: Teatr Małego Widza, ul. Jezuicka 4

 

INFORMACJE DODATKOWE:

 

  • Każde spotkanie trwa 60 minut.
  • Na zajęciach zapewniamy uczestnikom wodę.
  • Rodzice mogą być obserwatorami na warsztatach.
  • Na zakończenie Akademii Teatralnej TMW uczestnicy otrzymają specjalne dyplomy mistrzowskie.

 

 

HARMONOGRAM WARSZTATÓW:

 

Spotkanie 1

13 października  

WARSZTATY ZE ŚWIATŁEM - prowadzenie A. Czekierda

...będziemy wspólnie nurkować w świetle, jak w jeziorze,

...będziemy stąpać po smudze światła, jak po cyrkowej linie,
...będziemy naśladować ruchy świetlików w ciemnościach,
...będziemy kąpać się w świetle niczym w wodospadzie,
...będziemy płynąć po rozgwieżdżonym niebie i malować światłem obraz, jak pędzlem na płótnie...
Wspólnie będziemy odkrywać teatr cieni i obserwować, jak światło opowiada historie. Lśnienie to spotkanie z magią teatru. To jak dotykanie tęczy, jak rozplatanie pajęczyny, to skupienie i słuchanie własnego oddechu. To podróż w zupełnie inny wymiar, tam, gdzie zatrzymuje się czas...

 

Spotkanie 2

20 października

SPOTKANIE Z ETIUDĄ TEATRALNĄ - prowadzenie A. Czekierda

Uczestniczy warsztatu otrzymają kilka prostych zadań aktorskich, które będą doskonalić według wspólnych pomysłów. Celem warsztatu jest stworzenie najmniejszego spektaklu teatralnego – etiudy, która powstanie na zasadzie montażu poszczególnych scen odegranych przez dzieci.

 

Spotkanie 3

27 października

IMPROWIZACJA W TEATRZE - prowadzenie A. Czekierda

Podejmowanie działań teatralnych i aktywne uczestnictwo w procesie twórczym, stwarza dzieciom okazję do odkrywania własnych możliwości, do eksperymentowania, doświadczania, fantazjowania, a także w wyjątkowy sposób rozwija dziecięcą wrażliwość. Za pomocą improwizowanych scenek i sytuacji uczestnicy będą rozwijać swoją wyobraźnię teatralną, ćwiczyć szybkość i błyskotliwość wypowiedzi, umiejętność słuchania i szybkiego dostosowywania się do rozmówcy oraz dynamiki grupy. Teatr improwizowany jest teatrem zespołowym, zaskakującym i zwykle bardzo śmiesznym. To też warsztat komunikowania się, walki z tremą i umiejętności działania w zespole.

 

Spotkanie 4

3 listopada

WPRAWKI I GŁUPAWKI (ZABAWY DYKCYJNE I LOGOPEDYCZNE) - prowadzenie A. Czekierda

Ćwiczenia i zabawy składające się na warsztat pt. „Wprawki głupawki” mają za zadanie wspierać rozwój mowy, ćwiczyć głos, dykcję i artykulację, doskonalić umiejętności myślenia, zapamiętywania, porównywania, analizowania i uogólniania, a także rozwijać koordynację głosowo-ruchową poprzez pracę z zabawnymi rymowankami i wierszami.

 

Spotkanie 5

10 listopada

PANTOMIMA - prowadzenie A. Wrzesień

Podczas zajęć z pantomimy uczestnicy warsztatów dowiedzą się czym jest mowa pozawerbalna, jak można się komunikować za pomocą tej formy wypowiedzi oraz w jaki sposób wykorzystywane są umiejętności pantomimiczne w teatrze. Praca z ciałem, ruchem i mimiką rozwija wyobraźnię ruchową, uczy wyrażania emocji i opowiadania historii bez użycia słów, sprzyja pokonywaniu nieśmiałości, uczy współpracy w grupie i wzbogaca ekspresję wypowiedzi.

 

Spotkanie 6

17 listopada

TANIEC I PLASTYKA RUCHU - prowadzenie L. Kowalska

Taniec to przede wszystkim "cichy" język, tworzony i wyrażany przez nasze ciało. Warsztaty z tańca i plastyki ruchu doskonalą koordynację, równowagę oraz pomagają  uczestnikom rozwijać świadomość własnego ciała jako środka ekspresji. Wspólnie stworzymy przestrzeń, w której będziemy mogli swobodnie wyrażać siebie poprzez ruch i taniec, niezależnie od predyspozycji i umiejętności. Warsztaty ukierunkowane na pracę z ciałem, umacniają samoocenę i pewność siebie uczestników, a także pomagają doskonalić pamięć ruchową.

 

Spotkanie 7

24 listopada

REKWIZYT TEATRALNY - prowadzenie D. Bąk

Warsztat koncentruje się na dostrzeganiu i wydobywaniu z „rzeczy” wszystkich możliwych ruchów  i dźwięków, tak aby nadać im nowy sens, nowe znaczenie i nowe życie. Pozornie bezużyteczne lub bezwartościowe rzeczy bywają przedmiotem absolutnej fascynacji dzieci. Mali odkrywcy badają ich możliwości, używają do zabawy i twórczych eksperymentów. Podczas warsztatów zagłębimy się w ten niezwykły świat zwykłych rzeczy i materiałów. Będziemy z nimi rozmawiać, bawić się i grać w poszukiwaniu historii, pomysłów i inspiracji, które mogą stać się punktem wyjścia do stworzenia spektaklu teatralnego.

 

Spotkanie 8

1 grudnia

ŚPIEW I EMISJA GŁOSU - prowadzenie B. Caboń

Przeniesiemy się w naszej wyobraźni do La Scali - najsłynniejszej opery świata. Będziemy śpiewać piano, forte, chiaro, scuro, staccato, legato zamienimy się w słynnych śpiewaków operowych, wirtuozów wokalnych stylu bel canto. Za pomocą różnorodnych zadań wokalnych dzieci będą miały okazję ćwiczyć głos, oddech, dykcję i artykulację, kształcić słuch i poznawać siebie jako instrument. Koncentrując się wokół melodyki - poprzez zabawę, eksperymentowanie i doświadczanie dzieci poznają takie pojęcia muzyczne jak dynamika (głośno-cicho), tonalność (wysoko-nisko), rejestry (głowowy – piersiowy), pauza i gama. A po rozgrzewce i rozmaitych zabawach wokalnych przyjdzie czas na grande finale na miarę opery La Scala. Nasz chór zabrzmi forte i bel canto.

 

Spotkanie 9

8 grudnia

ZABAWY Z RYTMEM - prowadzenie B. Caboń

Warsztat koncentruje się wokół ćwiczeń rytmicznych, rozwija koordynację ruchową i manualną, uczy słuchania i rozumienia rytmu. Zabawy rytmiczne ćwiczą refleks, pobudzają aktywność dzieci, rozwijają spostrzegawczość, wyobraźnię i pamięć. Będziemy tworzyć, przetwarzać i powtarzać różnorodne rytmy, bawić się tempem, dynamiką, poznamy podstawowe wartości nutowe, metrum, a także dowiemy się jak ważna jest w muzyce pauza. Nie zabraknie tu również miejsca na dziecięce improwizacje muzyczne.

 

Spotkanie 10

15 grudnia

TEATR CIENI – prowadzenie D. Bąk

Opowiadanie historii nie wymaga wielu rekwizytów – za pomocą światła i cienia będziemy wcielać się w przeróżne postacie, nauczymy się pokazywać emocje poprzez ruch ciała i gesty, staniemy się kreatorami wrażeń. Dowiemy się, co może być źródłem cienia, jak operować przenośnym źródłem światła. Będziemy również animować ciemność, obserwować przybliżane i oddalane przedmioty, kształtować swoje umiejętności ekspresyjne, przełamywać strach i tremę związaną z występami na scenie. Wyruszymy w eksperymentalna podróż, podczas której bez użycia słów będziemy wyrażać nasze uczucia i emocje.

 


Pliki do pobrania

Powrót